Vilken hjälp kan jag få?

Vid erbjudande om jobb eller kontrakt

Musikerförbundet hjälper dig att granska avtal (t.ex. skivkontrakt) innan du skriver på.

Genom förbundet får du vägledning kring ersättningar och rådgivning om dina villkor på jobbet.

Egenföretagare

Även om du har ett företag kan du få rådgivning kring ditt företagande genom vår medlemsservice.
(Gäller Ordinarie medlemskap.)
Dessutom kan du teckna en speciell Företagsförsäkring och andra förmånliga försäkringar till din verksamhet.

Vid tvister

Det kan uppstå situationer då arrangören inte betalar ut lön eller ersättningar. Du förväntas kanske jobba ovanligt många timmar i sträck. En spelning avbokas utan någon som helst förvarning. Kanske uppkommer en tvist kring hur artistavtalet ska tolkas. Vad gäller egentligen?

Musikerförbundet ger dig juridisk hjälp vid tvister och ger information om dina rättigheter enligt lag och avtal.

Vi kan också hjälpa dig att kräva in obetalda löner och ersättningar.

Trygghet genom försäkringar

Musikerförbundet har ett antal prisvärda försäkringserbjudanden. Ansvars-, olycksfalls- och grupplivförsäkring ingår i medlemsavgiften för Ordinarie medlemmar. Dessutom kan du teckna tilläggsförsäkringar som instrumentförsäkring, företagsförsäkring, hemförsäkring, liv- och barnförsäkring.

Det fackliga försäkringsskyddet kan ge dig ersättning om du blir sjuk eller skadar dig på jobbet. Om olyckan är framme hjälper Musikerförbundet dig att tolka de avtalsförsäkringar i kollektivavtalen som kan ge dig eller dina anhöriga ekonomisk ersättning och annat stöd.

Rabatter och andra förmåner

Genom LO Mervärde och medlemskortet Musikerkortet får du massa förmåner och rabatter på allt från hyrbilar, musikinstrument och studiotid till hemelektronik, bensin och friskvård.

Om du är blivande musiker

Förbered dig för ditt kommande yrkesliv som musiker genom att bli Ungdomsmedlem. Medlemskapet är till för dig som är under 25 och inte börjat arbeta än. Det ger dig tillgång till begränsad medlemsrådgivning (inte avtalsservice eller juridisk rådgivning) och möjligheten att sätta dig in i frågor om musikernas arbetsmarknad, musikbranschen och dina rättigheter. Du får även gå fackliga kurser.