/ In english

Gå med i Musikerförbundet idag för en starkare framtid inom stagehandyrket!

Musikerförbundet värnar om hela musikbranschen, och genom att ha både stagehands och musiker som medlemmar i samma förbund så får vi en bättre förhandlingsposition gentemot våra motparter; stagehandsbolagen och arrangörerna. Vi förstår de utmaningar och behov som förekommer i yrket och vi förhandlar villkor och kämpar för en bättre arbetsmiljö på våra arbetsplatser.

Hur Musikerförbundet arbetar för att hjälpa dig:

Kollektivavtal

Musikerförbundets kollektivavtal för stagehands i musikbranschen gäller på allt fler företag. Kolla igenom kollektivavtalet och jämför med dina egna anställningsvillkor. Om du har sämre villkor än kollektivavtalet så bör du ta kontakt med Musikerförbundet så att vi kan säkerställa att alla får rätt ersättning och villkor på jobbet.  Avtalet ger bland annat:

• Lön: Minst 160 kr/timme
  • OB1 efter kl 23.00, och alla söndagar och helgdagar: 20% tillägg
  • OB2 efter kl 03.00, och för ”rena nattjobb”: 50% tillägg
  • Övertidsersättning: 50% från andra övertidstimmen
  • Semesterersättning: 12% av lönesumman
  • Tjänstepension: 5,8%

Läs hela kollektivavtalet här!

Fackligt stöd

Om något blir fel i arbetet så har du som medlem i Musikerförbundet alltid någon på din sida som kan hjälpa dig att bevaka dina rättigheter. Det kan handla om att du har fått fel lön, sent avbokad, fel semester, uppsägningar och andra arbetsrelaterade utmaningar. Vi ger dig förhandlingshjälp och rådgivning kring allt som rör ditt yrkesliv och har tillgång till bra förhandlingsverktyg för att uppnå balanserade överenskommelser och ge trygghet i arbetet.

Arbetsgivaren får inte förbjuda dig att kontakta facket

Det har kommit till vår kännedom att arbetsgivare inte vill att anställda ska kontakta Musikerförbundet. Ingen får hindra dig att kontakta facket. Även om arbetsgivaren hävdar sekretess. Den som hindrar dig att tala med Musikerförbundet riskerar att bryta mot lagen. Vi kommer aldrig, utan din tillåtelse, berätta för arbetsgivaren att du har varit i kontakt med oss eller varför.

Arbetsmiljöfrågor

Stagehands utsätts för stora risker i sitt arbete. Det är många som skadas. Om du upplever att arbetsgivaren inte gör tillräckligt för att förhindra olyckor, eller bara vill resonera om en arbetsmiljöfråga så kan du kontakta Musikerförbundets skyddsombud. Du kan vara anonym

Kontaktuppgifter till regionala skyddsombud!

Bli medlem i Musikerförbundet och ta del av alla våra medlemsförmåner!

Läs mer om våra olika  medlemskategorier och månadsavgifter