Hemkommen från Bryssel och två dagars utbyte med europeiska fackförbund inom kultursektorn. Stort tack för bra diskussioner!
Frågor i fokus: Hur jobbar vi för att reglera villkoren för frilansare som har eget företag (solo self-employed på EU-språk)? Och har EU:s riktlinjer ”Guidelines for collective agreements for solo self-employed” hjälpt oss något i det arbetet?
Försöker i vanlig ordning sammanfatta min rapport i några få punkter, fast det blev tolv stycken nu… Hoppas ni orkar läsa! Bjuder t ex på en väldigt specifik fråga på elvan. ✊🔥
🔸 Jag var tvungen att börja mitt tal med att erkänna att jag blev rätt provocerad av tidigare talare, som jag upplevde raljerade lite över hur kulturarbetare verkar se naivt, romantiskt på det egna företagandet, att de väljer det istället för anställning för att det kortsiktigt blir mer pengar i plånboken.
🔸 Jag har aldrig kunnat välja anställning. När jag startade firma var det första gången någon tog hand om mig – dvs jag själv (nåja, innan dess hade jag fått mycket hjälp av musikerkollektivet Göteborg Art Center ska också sägas).
🔸 Sedan förstår jag ju att vi pratar om olika saker: Du som frilansar för längre uppdrag på en institution och tror att det är ”bäst för alla” att du fakturerar – där finns det viktig kunskap om vad du därmed väljer att ge bort av betald semester, sjuklön osv.
🔸 Men samtidigt – den valmöjligheten gäller långt ifrån alla! För de flesta fritt verksamma musiker, artister, komponister, producenter etc. finns ingen möjlighet att bli anställd med lön. Fakturera eller var utan jobb. Punkt.
🔸 Trots det påminner frilansande egenföretagares arbetsvillkor mycket om anställdas (vi blir t ex anlitade av någon för ett jobb och vi bestämmer inte själva tid och plats), på många sätt borde vi ha samma rättigheter som anställda.
🔸 Det här jobbar Musikerförbundet hårt för: Att vi, tillsammans med våra uppdrags-/arbetsgivare (arrangörer, bokningsbolag, skivbolag, produktionsbolag) ska hitta schysta dealar om t ex gagenivåer, som också inkluderar de som EU-kommissionen lyfter fram som utsatta: Europas frilansande egenföretagare.
🔸 Budskapet från de flesta av våra europeiska systerförbund löd: Före EU:s guidelines sa våra motparter ”Vi KAN inte inkludera dessa” (pga konkurrenslagar, där företag inte får bilda karteller osv.), nu säger de ”Vi VILL inte/kommer inte inkludera dessa”.
🔸 På Musikerförbundet (och även vissa andra företrädare, främst för artister och fritt verksamma) är vi nog lite mer positiva och tänker att vi tack vare EU:s riktlinjer kan bli modigare i våra föreslag på skrivningar i våra befintliga kollektivavtal, förslag som gör att alla typer av frilansare kan inkluderas bättre.
🔸 Viktigt att veta är ju att i Sveriges medbestämmandelag, slås det fast redan i paragraf 1 att någon som arbetar under väsentligen liknande villkor som en anställd, också ska ses som en anställd.
🔸 Något vi t ex jobbar för i årets avtalsrörelse är att det bredvid lönesiffrorna i musikeravtalen också ska ange vad motsvarande siffror blir på faktura.
🔸 Och apropå kunskap: Många förbund berättade att de tagit fram webbaserade kalkylatorer för sina egenföretagande medlemmar, så att de enklare kan räkna ut vad de behöver lägga undan för pension, semester och försäkringar, och vad det finns kvar att leva på när allt är betalt. Borde vi göra det också?
🔸 Måste också bara få bjuda på den nederländska professorn, författaren och musikern Heather Kurzbauers citat: ”Att organisera frilansare är väl egentligen lite som att försöka organisera katter?”. Ligger ändå nåt i det. 😸
Karin Inde
12 februari 2025