FRUKOSTSEMINARIUM: Psykisk hälsa i musikbranschen – stress och motståndskraft på turné

24 oktober 2024

Att turnera kan vara en spännande och givande upplevelse, men det kommer också med betydande utmaningar – fysiskt, mentalt och socialt. Långa arbetsdagar, stressande miljöer, konstanta resor, livsstilsfaktorer, minskad autonomi och press att prestera på hög nivå, kväll efter kväll, kan leda till utbrändhet, sammanbrott eller återfall av missbruk, för musikkonstnärer och turnémedlemmar.

Välkommen till ett inspirerande och lärande frukostseminarium organiserat av KonstnärsnämndenExMS, Musikalliansen, MusikerförbundetSAMI och Symf i samarbete.

Medan strategierna för hälsa och välfärd förbättras, når deras fördelar långsamt ut till dem som är på turné. Denna föreläsning kommer att utforska sätt att förbättra hälsa och välfärd på vägen, samt erbjuda praktiska, billiga insatser som kan göra verklig skillnad.

Delta tillsammans med dina musikkollegor i en föreläsning med efterföljande samtal och lärande, lett av den kliniska psykologen och terapeuten Anne Löhr från Berlin. Hon är bland annat medlem i organisationen Music Industry Therapists Collective (MITC) som har gett ut guideboken Touring and Mental Health: The Music Industry Manual. Boken belönades 2023 med utmärkelsen – A Rough Trade Book of the Year.

OBS! Seminariet kommer att hållas på engelska, då vår gästtalare har tyska som modersmål.

Seminariet är kostnadsfritt, vi bjuder på kaffe och smörgås, men förmiddagen har ett begränsat antal platser. Om du skulle få förhinder, uppskattar vi om du avbokar din plats, så att vi kan erbjuda den till någon annan, alternativt minska kaffeförbrukningen.

Plats: Mötesplats Maria, Mariatorget 10, 118 48 Stockholm
Tid: 3 december klockan 09:30-12:00