NMU statement about copyright buyouts
27 maj 2021
Musikerförbundet har tillsammans med Nordiska federationen för musiker (NMU) publicerat ett statement där man starkt fördömer så kallade ”buy out” kontrakt.
En affärsmodell som utnyttjar musiker och artisters rättigheter
Affärsmodeller som kringgår upphovsrättslagen genom att tvinga musiker och artister att lämna sina collecting societies och därmed förhindras att få en rättvis ersättning för användningen av deras musik är en affärsmodell som inte borde förekomma under 2000-talet.
Vi fördömer starkt denna typ av affärsmodell som bygger på utnyttjande av musikskapares och utövares rättigheter och legitima intäkter. Därför uppmanar vi alla offentliga och privata företag att avstå från att samarbeta med företag som inte respekterar musiker och artisters grundläggande ekonomiska och ideella rättigheter. Dessutom uppmanar vi alla i musikbranschen att noga överväga de potentiella konsekvenser som ett buy-out-avtal innebär, genom vilket alla deras exklusiva rättigheter överförs till bolaget mot en engångsersättning. För alltid och i de flesta fall helt utan framtida intäkter.
Buy-out kontrakt:
Ett avtal där musikskapare och utövare överlåter samtliga sina rättigheter mot en engångsersättning.Vid buy-outs kräver förvärvaren ofta att musikskapare och utövare utträder från sina collecting societies som SAMI och Stim och därvid berövas på framtida utbetalning av royalty och rättvis ersättning.
|
NMU statement about copyright buyouts
At its meeting on the 21st of April 2021, the Nordic Musicians Union, NMU,
discussed the issue of copyright buyouts.
Technological development has been rapid in connection with digitalisation and
globalization. This has challenged existing remuneration models that have been
developed over a long period of time. This includes legislation, agreements, and
collective management organisations. This rapid development has affected the
income of performers in a very negative way.
We note that the compensation levels generated via digital uses are unreasonably low.
Therefore, the NMU, at both national and international levels, have introduced the need for
stricter legislation regarding the balance of power in negotiations. This includes mandatory
rules that ensure a reasonable remuneration for digital uses. The European Commission has
acknowledged this need in the 2019 Copyright Directive by introducing provisions on
appropriate and proportionate remuneration to authors and performers and further provisions
to improve the bargaining position of performers. The Directive shall be
implemented no later than 7 June 7, 2021.
The NMU recognise that business models are emerging that work around the
legislation by maximizing the use of musicians’ and artists’ performances whilst
ignoring long-standing practices and established copyright systems. Instead, they
pay one-time compensation, undermine the moral rights, and might even demand
that musicians and artists leave their own collection management organisations.
NMU’s view is that musicians should be paid fairly and correctly, both for their
labour and for their copyright based on the actual exploitation over time. The
moral rights must be fully respected and the choice to be a member of one’s own
collective management organisation must be defended.
Performing artists receive far too little of the value that music generates when it is
used. During the Corona pandemic, it has become all too clear that musicians need
the backing and support of legislators as well as the audience and the music
industry.
The NMU strongly opposes wholesale of rights for any possible use, known or
yet to be discovered, against a one-off payment. Complete buyouts are not the
future business model for performers!
Signed:
the Swedish Musicians Union
the Swedish Union of Professional Musicians, SYMF
the Finnish Musicians Union
the Danish Musicians Union, DMF
the Union of arts and culture of Norway, Creo
the Icelandic Musicians’ Union, FIH